torsdag 1 september 2011

Äppelpaj

Jag vet att jag är lite galen just nu med att baka.
För nån dag sen kom grannen över med äpplen, och då bakar jag alltid äppelpajer. Det blir goda äppelpajer med dom äpplen.


Äppelpaj
1 pajform
6 äpplen, skalade och skurna i skivor
150 gr smält smör
3 dl havregryn
2 dl socker
0,5 dl sirap
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Skala och skiva äpplena.
Lägg i pajformen.
Smält smöret och blanda ner övriga ingredienser.
Bred smeten över äpplena och in i ugnen på 175°C i ca 30 min.
Jag gjorde 3 stycken små pajer och gjorde dubbel sats.
Den här pajen var så himmelsk god. Den blev knäckig och såna pajer älskar jag.

Jag gjorde även 3 stycken av på det här receptet som jag oxå bara älskar. (klicka på länken så kommer ni till receptet)
http://angel-dagbok.blogspot.com/2010/02/amerikansk-kanelappelpaj.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar