fredag 21 september 2012

Vecka 38: Fredagens middag

Idag kom Mange hem och det var speciellt en som blev väldigt glad, nämligen Kungen. Herre gud hur svansen for på honom, Helt galen. Jo, klart blev jag oxå glad, jag har ju saknat honom. Känns skönt att ha honom hemma.
På skolan har de haft skoljoggen och vid 11 tiden kom Linus förbi en stund. Hans farmor och farfar kom förbi hit och hämtade honom. Det var kul att få se honom. Få se om han kommer till veckan, han pratade ialla fall om det.
När Rebecca kom hem for vi till Storheden och skulle köpa nya skor åt henne. Vilken kö det var till Expert, helt sjukt. Skulle aldrig köa så där. Vi gick även in till nya H&M som hade öppnat. Hittade ganska mycket snyggt, men kön till kassan var så lång så det fick vara för mig. Rebecca provade nån kavaj och skjorta men hon köpte ingen. Skorna köpte vi på Stadium Outlet, himla bra priser.

Mange har precis kommit hem.

Till middagen gjorde jag:
Kroppkakor med kokt potatis:
1 kg potatis (ca 12 medelstora)
2 ägg
2,5 dl mjöl
1 tsk salt
Fyllning:
150-200 gr rimmad fläsk
1-2 gula lökar
2 krm svart eller krydd peppar
Kokning:
2 l vatten
1 msk salt

Jag valde inte att ha någon fyllning, jag stekte fläsket (bacon) vid sidan om istället.
Gör så här:

  • Koka potatisen kvällen innan, det missade jag helt att göra.
  • Jag skalade potatisen och lät den koka, sedan pressade jag den och lät den svalna i en bunke.
  • Skär fläsket i tärningar.
  • Skala och hacka löken.
  • Bryn fläsket och löken i en stekpanna.
  • Krydda med peppar och låt de svalna.
  • Blanda den kalla potatisen med uppvispat ägg, mjöl och salt.
  • Degen ska bara arbetas ihop, inte knådas.
  • Forma degen på mjölat skärbräda till en tjock rulle.
  • Skär den i 12 jämna bitar.
  • Gör en fördjupning i varje bit, lägg knappt 1 msk fyllning och rulla ihop till släta bullar. Jag gjorde mina platta.
  • Koka upp vattnet och salt i en rymlig gryta, ca 4 liter.
  • Lägg halva mängden kroppkakor åt gången. Jag gjorde en halv sats eftersom det bara var jag som skulle äta.
  • Låt de sakta sjuda tills de flyter upp och därefter ca 5 minuter.
  • Tag upp de med en hovslev.
  • Ät tillsammans med smör och lingonsylt. Jag valde bara smör denna gång.

Det var gott, men får jag välja mellan
kroppkakor och palt så väljer jag palt :)
Kroppkakor kan frysas och sedan värmas i kokande saltat vatten. Överblivna kroppkakor kan klyvas och stekas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar