söndag 20 maj 2012

Långpannebullar

Nu ska ni få ett supergott recept på en långpannebulla som jag bara älskar. Den går att få mjölk- och äggfri.

Långpannebulla.
 Bulldeg:
50 g jäst
150 gr margarin
3 dl mjölk (eller havremjölk för mjölk allergiker)
2 dl vatten
1 dl socker
0,5 tsk salt
2 tsk kardemumma (jag krossar hela, blir mer smak av det)
ca 11 dl vetemjöl

Fyllning:
150 gr margarin (går även att använda mjölkfritt margarin)
100 gr Philadelphia ost (finns mjölkfri variant som är sojaost som liknar Philadelphiatyp)
2 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
pärlsocker

1. Smält margarinet och häll i mjölk och vatten, värm till 37 grader.
2. Smula sönder jästen och häll i degspadet.
3. Tillsätt övriga ingredienser och knåda degen smidigt i bunken.
4. Låt jäsa i 30 minuter.
5. Stjälp upp degen på bakbordet och knåda.
6. Bred ut degen i en smord långpanna eller använd bakplåtspapper.
7. Låt jäsa 25 minuter. Slå på ugnen 225 grader under tiden.
8. Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen.
9. Gör sedan diken på degen med hjälp ev ett finger och tillsätt sedan fyllningen
10. Pensla med ett uppvispat ägg (går att utesluta om man är allergisk mot ägg), strö pärlsocker över.
11. Grädda ca 15 minuter mitten av ugnen.

Trodde jag hade en bild på hela långpannan. Jag skär sån här bitar och fryser ner de sen.


2 kommentarer:

  1. hur mycket margarin till bulldegen?

    SvaraRadera
  2. Oj det missade jag. Vilken tur att du påminde mig.
    Nu stämmer receptet :)

    SvaraRadera