tisdag 19 mars 2013

Bountyrutor

Jag har fått tag på ett super gott recept på Bountyrutor, dom är himmelsk goda :)

Bounty-rutor
Botten:
3 st ägg
4,5 dl socker
4 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
4 msk kakao
225 gr smör/margarin
2 dl kokande vatten

Kokoskräm:
225 gram smör/margarin
4 dl florsocker
2 st ägg
1 påse kokos

Garnering:
300 gr ljus choklad
0,75 msk olja

Gör så här:
  • Slå på ugnen på 175 grader.
  • Vispa ägg och socker poröst.
  • Blanda ihop vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och kakao och rör sedan ner i ägg blandningen.
  • Smält smör och vatten i en kastrull och tillsätt sedan i smeten.
  • Vispa ihop till en smet.
  • Häll ut smeten i en långpanna 24*30. Jag hade en plåt som var 20*31. 
  • Grädda mitt i ugnen och grädda i 20-25 minuter.
  • Kyl ner kakan i frysen ca 30 minuter när den har svalnat.
  • Förbered kokoskrämen genom att smälta smöret.
  • Blanda ner ägg, florsocker, och kokos.
  • Bred på kokoskrämen på chokladbotten.
  • Smält chokladen över vattenbad.
  • Blanda ner oljan.
  • Bred ut den smälta chokladen över kokosfyllningen.
  • Låt den stelna i kylskåpet.
Så himmelsk goda.
Dessa blev lite väl höga, var lite svår att äta.


Jag har gjort den här kakan 2 gånger. Andra gången gjorde jag den i en vanlig lånpanna och då vart den lite väl tunn. Nästa gång ska jag göra den i en plåt som är 26*40, då blir den nog perfekt, för denna kaka kommer jag göra fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar