söndag 28 augusti 2011

Blåbärskaka i långpanna

När jag och Mange plockade vinbär bjöd våra bästa grannar oss på fika. Hon hade gjort en supergod blåbärskaka i långpanna. Jag fick givetvis receptet. Hon berättade att det var ett gammalt recept som hon hade fått för många år sedan.

100gr smör (ej smält)
1 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
3 tsk bakpulver
ca 6 dl vetemjöl
ca 4-5 dl blåbär

Sätt ugnen på 225 grader
Blanda alla ingredienser utom blåbären
Platta ut smeten i en långpanna med baklåtspapper
Strö över blåbären på smeten och platta till dom lite. Vet inte om det behövs, men jag gjorde så.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
Låt svalna och skär sedan i passande bitar.

Jag gjorde 1,5 sats. Jag satte nog lite för mycket blåbär, men jag tror inte det gör så mycket. Denna är supergott och rekommenderar verkligen att ni testar denna underbara kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar