söndag 28 augusti 2011

Morotslimpa

Vi har börjat köpa morotsbröd på affären och det är så saftig och gott, så jag tänkte att det borde man ju kunna baka själv. Jag sökte lite på nätet och hittade ett och annat som jag har/ska prova på.


Ingredienser


50 g jäst
6 dl vatten
6 dl rivna morötter
4 msk olja
2 tsk salt
cirka 14 dl vetemjöl special

  1. Smula jästen i en bunke, ha i vattnet och rör/vispa tills jästen löst sig. Vill du ha i surdeg kan du minska något på jästen och ändå få bra jäskraft.
  2. Tillsätt övriga ingredienser, utom saltet och knåda ihop till en deg. Knåda cirka 5 minuter, tillsätt sedan saltet och knåda några minuter till, tills degen känns bra. Den ska vara ganska lös.
  3. Jäs övertäckt till ungefär dubbel storlek, det tar cirka 45 min - 1 timme om du använder kallt vatten.
  4. Knåda ihop degen och forma till 2 limpor eller 2 runda bröd. Jäs direkt på plåten eller i en jäskorg, 30-40 min.
  5. Sätt ugnen på 225 grader. Sätt in brödet och spraya ugnens insidor med vatten (för frasigare skorpa). Grädda 30-35 min, något längre för ett runt bröd. Öppna gärna ugnen några gånger under gräddningen för en frasigare skorpa.
  6. Låt svalna på galler under bakduk. Förvara sedan brödet insvept i bakduk eller en kökshandduk för att behålla frasigheten.
Jag sprejade inte ugnen med vatten på kanterna och öppnade inte ugnen heller som det står i receptet. Brödet blev saftigt och gott ändå. Jag satte nog för lite vetemjöl för degen blev ganska så lös för mig, men det vart lyckat ändå :-) Jag rekommenderar verkligen detta bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar