onsdag 31 augusti 2011

Dajm-kladdkaka

Idag fick jag besök av Vicky, en gammal ungdomskamrat. Vi umgicks mycket när vi gick högstadiet. Vi förlorade kontakten när hon flyttade ner till Uppsala men har flyttat tillbaka till Luleå för flera år sedan. Via facebook vi kontakt igen, vilket är så roligt.
På morgonen bakade jag en kladdkaka med dajm i, en himelsk god kladdkaka.

Kladdkaka med dajm
100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker
2 dubbeldaim 


1. Smält smöret.
2.Vispa ägg och socker.
3.Tillsätt smöret.
4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker, blanda ner i smeten.
5. Hacka dajmen och blanda ner den.

6. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
7. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 20 min. Låt svalna.

8. Sikta ev kakao över den färdiga kakan

Jag hade kladdkakan i ugnen i 20 minuter. Nästa gång jag gör den så ska jag prova på 15 minuter istället. Men den var så god. Vi åt vaniljglass till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar