lördag 25 februari 2012

40 år

Hade tänkt skriva lite om min 40 års dag. Men vet inte vart jag ska börja???
Helgen innan hade en kompis ordnat en hemlighets fest. En sån jag absolut inte ville ha. Så jag uppskattade den inte. Dessutom var vi hos oss och vem tror ni fick städa upp skiten.... jo jag! Middagen var trevlig, men sen började alla utom jag och syrran dricka och då vart det inte lika roligt. Jag är ju inte alls nån stordrickare nå mer. Jag dricker nästan aldrig alkohol nå mer. Sen skulle jag jobba söndag kväll, och för att få igång bilen måste man blåsa i en alkomätare. Presenten var helt kart bäst av allt. Jag fick vad jag önskade med, en Kitchen Aid. Den är såå fin. På söndagen tog jag vad jag tyckte och tänkte om "festen" till syrran, Mange och kompisen. Syrran förstod att jag inte skulle uppskatta den. Mange fattade ingeting först. Han förstod inte varför jag inte blev glad över den. Jag försökte förklara att om jag hade vetat ha en suparfest hade jag fixat det. Men nu planerade jag nåt helt annat. Till slut fattade han nog vad jag menade, vilket kändes skönt. Kompisen vart helt tokig, hon tyckte jag var otacksam och allt. Men det får hon tycka. Det är upp till henne att tycka det. Jag ville ialla fall säga vad jag tyckte och tänkte. Och det gjorde jag med alla som var inblandade mer eller mindre i planeringen. Jag är inte det minsta lilla arg eller ovän med kompisen. Önskade hon förstod :(
Under veckan som jag skulle fylla år förberede jag som mycket som möjligt till på lördagen. Bakade tårtor, gjorde bröd, förrätten, huvudrätten. Ja allt som kunde förberedas, vilket kändes otroligt skönt. Jag var så slut under kvällarna att jag somnade tidigt. Höll på hela dagarna.
På lördagsmorgonen så for jag iväg till affären och köpte lite mer mat, var nervös att maten inte skulle räcka. Köpte även en röd ros till Mange. Vi firade även bröllopsdag, hela 3 år har vi varit gifta :)
När det blev lördag så fikade vi frukost tillsammans sen hjälpte lillstumpan mig att duka. Det skulle komma 31 personer så vi skulle bli många. Mia kom vid 1 tiden och tog en kopp kaffe och surrade en stund. Hon hade med sig en jättefin blombukett och värmeljus lykta som var så söt :)
Vid 15 tiden kom Vicky och fikade tårta, fick bakbok (cupcake) och tillbehör till bakningen. Vid 16,30 droppade de flesta in. Oj så många vi blev helt plötsligt. Fick lite panik för jag hade ju varit trevlig med Vicky och tänkte inte så mycket på maten. Jag hade förberett 3 rätters middag. Till förrätt skulle vi äta en sparrissoppa med vin i, och guud vad äcklig den var. Jag var så besviken, skulle aldrig hällt i vinet :( Men vissa tyckte den var god :)
Till huvudrätten hade jag gjort en kycklingrätt och till det kunde man äta potatisgratäng eller ris. Den var supergod. Jag hade gjort den färdig i folieformar, alla rymdes ju givetvis inte i ugnen samtidigt. När jag skulle ta ut ena formen så spillde jag givetvis het sås på tån. Jävlar vad ont det gjorde. Gick och spolade kallvatten på tån. Men ville ju äta oxå, så jag tog en hink med kallvatten och ställde under bordet, på så sätt kunde jag äta tillsammans med de andra gästerna. Ja dom fick sig ett gott skratt kan jag säga. Det tog även bilder på min stackars fot som var i kallvatten under bordet. Men det kunde jag bjuda på. Alla sätt är bra utom dom dåliga.... ;)
Syrran och henne gubbe for och såg på hockey och kom tillbaka sen. De flesta att de manliga könet såg hockey hos oss, och det tyckte jag var okej. Ingen fara så. När syrran och Roger kom tillbaka från hockeyn så fikade vi tårtan, det var efterrätten. Sen började folk mer eller mindre droppa av. Alla barnen hade ialla fall super kul. David och Isak busade och härjade med Linus så det stod härliga till. Man såg att Linus njöt och tyckte det var roligt. Johanna hjälpte mig att diska och plocka undan allt innan de for hem. Vilket var mycket uppskattat. Dagen tog slut till slut och den var en bra och lyckad dag på alla sätt och vis. Tror inte det var en enda unge som ville fara hem när föräldrarna sa att det var dags :)
På söndagen var jag helt slut. Det har tagit flera dagar att komma i form igen. All planering och förberedelser tog verkligen på krafterna. Det är först nu, en vecka efter som jag börjar känna mig som människa igen ;) Tur man inte fyller jämt så ofta ;-)
Jag är så supernöjd med alla presenter jag fick. TUSEN TACK alla! Jag måste köpa tackkort så jag kan skicka till mina släktingar som var med på Kitchen Aid maskinen. Är så nöjd över den, och den är superbra.
Jag kommer att lägga ut lite bilder senare, även recept på allt jag bakade och maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar