måndag 27 februari 2012

Sparrissoppa

Till förrätten gjorde jag sparrissoppa. Tyvärr glömde jag ta bild.

Grön sparrissoppa med champagne, 8 portioner
250 gr sparris
2 st hackade schalottenlökar
2 st skivade salladslökar
1 msk smör
2 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
1 msk konc. kycklingfond
salt
peppar
socker
2 dl chamagne eller mousserade vin

Tillagning:
1. Skär loss sparrisknopparna och lägg i muggarna. Skär resten av sparrisen i små bitar.
2. Fräs lök och salladslök i smör och i en gryta. Tillsätt sparrisen och låt den fräsa med någon minut.
3. Späd med grädde, mjölk och kycklingfonden. Låt koka i 5 minuter.
4. Mixa soppan med mixerstav och smaka av med salt, peppar och socker.
5. Tillsätt champagnen strax innan serveringen. Jag tyckte inte alls det var nå gott med mousserade vinet i soppan och det beror nog på att jag inte alls är någon vin drickare annars. Det går att avstå från den om man vill det. Det kommer jag göra nästa gång jag gör soppan :)
6. Servera i små muggar/glas med en skiva rädisa på kanten och några toppar timjan i soppan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar