måndag 27 februari 2012

Tårtorna

Till efterrätt gjorde jag egna tårtor. Jag fick ett recept på Operatårta, samma som prinsess-tårta fast med choklad istället för grädde. Jag verkligen älskar den här tårtan. Så det här blev en riktig utmaning för mig.

Tårtbotten:
4 st ägg
2 dl strösocker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Tillagning:
1. Vispa ägg och socker riktigt poröst, jag använde mig av hushållsassistent. Går säkert bra med elvisp oxå.
2. Blanda samman potatismjöl, vetemjöl och bakpulver. Rör ner det i äggsmeten och blanda om väl.
3. Häll smeten i en rund form, ca 2,5 liter.
4. Grädda mitten i ugnen i 200 grader ca 35 minuter eller till kakan har lossnat från kanterna.
5 Låt kakan kallna. Dela den sedan i 4 bottnar, gör den fjärde bottnen hälften så tunn som de övriga.
Jag gjorde 2 st såna här tårtor. Den första skar jag i 4 bitar och den andra i 3 bitar.

Fyllning 1:
2 dl mjölk
5 msk snabb vanilj-sås pulver ( Ekströms marsán-sås)
Tillagning:
1 Vispa samman och ställ i kylen en stund.

Fyllning 2-3:
5 dl kallrörd chokladpudding
3 dl vispgrädde
Tillagning:
1. Gör chokladpuddingen enligt anvisningarna på förpackningen.
2. Låt den stelna.
3. Vispa grädden, den får inte bli för tjock.

300 gr Vit marsipan (finns att köpa på Ica Maxi)

Första lagen satte jag marsan-krämen.
Sedan satte jag på en tårtbotten och sedan la jag dit massor med chokladpudding och sist la jag på en tunn skiva tårtbotten. Jag sparade lite chokladpudding/grädden som jag strök ett tunt lager runt och på tårtan tårtan. Sedan la jag på den färdigkavlade vita marsipanen på tårtan och dekorerade med kakao och chokladhjärtan. Den som hade 4 tårtbottenbitar, la jag först marsankräm, andra lagen satte jag chokladpudding och tredje lagen satte jag massor med chokladpudding. Försökte få den något högre mot mitten, men lyckades inte så bra. Men den blev bra ändå.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar