lördag 11 september 2010

Äppelkaka

Nu börjar vi bli någorlunda friska. Bara denna hosta kvar, men den kan man ju ha i flera veckor om man har otur.
Igår fick vi lite äpplen av vår granne, dom är så snälla. Jag började baka både äppelkaka och äppelpaj, dom blir så goda att baka på.
Äppelpajen (Amerikans äppelpaj) som jag gjorde är min favorit. Den är verkligen smarrig. Det receptet har jag lagt upp en gång. Klickar ni på namnet kommer ni till receptet.

Äppelkaka
4 st ägg
5 dl strösocker
200 gr smält smör/margarin
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
ca 8 st äpplen
4 msk strösocker
4 tsk kanel

* Vispa ägg och socker poröst.
* Blanda i mjöl och bakpulver.
* Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret.
* Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna.
* Skala äpplena och skär dom i klyftor.
* Vänd klyftorna i socker och kanelblandningen och fördela dom i smeten.
* Grädda mitt i ugnen, 200 grader i ca 25 minuter.
* Skär upp passande bitar när kakan har svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar