söndag 21 mars 2010

Chokladbiskvier

Jag fick ett stor sug efter chokladbiskvier idag, började googla efter ett recept. Det fanns många olika, men till slut så hittade jag ett som jag tyckte såg goda ut. Jag hittade även ett recept på marmorerade maränger som jag oxå var tvungen att prova göra. Efter jag hade skrivit ut recepten så for jag och handlade lite, hade inte allt hemma.

Chokladbiskvier
275 gr mandelmassa
1 st äggvita
Fyllning
50 gr mörk choklad
125 gr rumsvarmt smör/margarin
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 st äggula
Topping
200 gr mörk choklad

* Sätt ugnen på 175 grader.
* Riv mandelmassan grovt och arbeta in äggvitan lite i taget. Blanda ihop till en jämn och ganska tjock smet.
* Fyll en spritspåse med massan och spritsa runda bottnar på en plåt med bakplåtspapper.
* Grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter till bottnarna har blivit gyllenbruna.
* Låt bottnarna svalna innan de lossas och får kallna på galler med den släta sidan uppåt.
* Smält chokladen till fyllningen över vattenbad och låt den svalna något.
* Vispa smör, florsocker, vanlijsocker och äggula vitt och fluffigt med elvisp.
* Vänd ner den smälta chokladen i smörkrämen.
* Bred med hjälp av en tesked toppigt på biskvibottnarna.
* Låt biskvierna stelan i kylskåp i ca 30 minuter.
* Bryt chokladen till toppingen i mondre bitar och smölt den över vattenbad.
* Doppa biskvierna i chokladen och låt stelna i kylskåp.

Jag valde att göra minibiskvier. Dessa kommer jag göra fler gånger, var inte så svårt som jag först trodde. Kommer göra dubbelsats eftersom de inte blev så många.

2 kommentarer:

  1. Mmm, vad gott. Det var inte så svårt alltså?

    SvaraRadera
  2. Ne inte alls svårt, jag trodde att det skulle vara lite tjorvigt, men inte det.

    SvaraRadera