söndag 21 mars 2010

Marmorerade maränger

När jag letade recept på biskvier så hittade jag ett recept på marmorerade maränger som jag bara var tvungen att testa göra. Nu i efterhand skulle jag ha tagit assistenten istället för elvispen, fick vispa ett bra tag. Trodde elvispen skulle skära ihop, den började låta lite konstigt och varm blev den.
Marmorerade maränger
6 st äggvitor
1 tsk citronsaft
4 dl strösocker
50 gr mörk choklad
* Blanda äggvitor och citronsaft i en skål.
* Sätt skålen över vattenbad och vispa.
* Tillsätt strösocker lite efter hand under vispningen.
* Vispa smeten tills sockret smält.
* Ta skålen från värmen och vispa tills marängen har blivit riktigt styv och blank. Det kan ta upp till 5 minuter.
* Sätt ugnen på 125 grader.
* Smält chokladen i vattenbad och vänd ner den i smeten med några få tag.
* Klicka ut smeten i 10 toppiga högar på en plåt med bakplåtspapper.
* Sätt marängerna i mitten av ugnen och minska direkt värmen till 100 grader.
* Grädda minst i 1,5 timme.
* De ska vara torra men fortfarande sega i mitten. Låt svalna.
* I receptet kunde man garnera med smält choklad om man ville, jag valde att inte göra det denna gång.
* Men vill ni göra det så ska ni smäla 100-150 gr mörk choklad i vattenbad.
* Doppa kanterna av marängerna i den smälta chokladen.
* Låt rinna av och stelna på ett bakplåtspapper på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar