söndag 8 november 2009

Hockeybullar

Idag passade jag på att baka Hockeybullar. Är man sugen på bullar så går dessa jättefort att göra. Mycket är för att den behöver endast jäsa en gång och är en långpanna, enkelt och bra. Att baka i långpanna gillar jag. Här kommer receptet:

Hockeybullar:
50 gr jäst
2,5 dl mjölk
150 gr smör/margarin
0,5 dl strösocker
2 st ägg
0,5 tsk salt
9 dl vetemjöl

4 dl marsankräm
150 gr margarin
2 tsk vaniljsocker
strösocker
pärlsocker
*Smält smöret/margarinet, häll i mjölken och värm till ca 37 grader.
*Rör ut jästen med vätskan.
*Tillsätt strösocker, ägg och vetemjöl.
*Blanda till en jämn och fin deg.
*Dela degen i 2 delar.
*Ena degen kavlas eller plattas ut i en långpanna med bakplåtspapper.
*Bred ut marsankrämen på degen i långpannan.
*Kavla ut resten av degen.
*Blanda ihop margarin och vanlijsocker. Bred detta på degen. Strö sedan på lite strösocker.
*Rulla ihop ihop degen och skär i ca 40 bitar.
*Lägg bitarna på degen och marsankrämen i långpannan.
*Låt jäsa i 30 minuter.
*Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
*Gräddas i nedre delen av ugnen i 225 grader i 15 minuter.
Och så här blev resultatet. Den är riktigt god.

Under tiden jag och Rebecca bakade så rensade Mange och Linus upp i garaget, vilket behövdes kan jag säga. Efter baket så dammsög jag hela huset och rengjorde toaletterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar