onsdag 13 januari 2010

Bemanningsföretag.

Jag blir så jäkla arg mellanåt hur företag kan göra mot människor egentligen. När jag var på jobbet förra veckan eller om det var veckan före den så hörde jag att en av sommar- julvikarier har fått fast jobb på Telia via ett bemanningsföretag. Jag tänkte hur f-n dom kan göra så mot männsikor, först sparka bort folk pga arbetsbrist sen när det är klart ta in nytt folk från bemanningsföretag. Är det arbetsbrist så är det väl ändå det. Då ska ju inte nån annan människa komma och ta "mitt" jobb. Jag har varit kontakt med facket angående detta och tyvärr får dom göra så, hur sjukt eller fel det låter. Men han höll med mig att det är fördjävligt. Han bifogade ett tidningsartikel från en tidning:
8 av 10 LO-medlemmar vill strejka mot inhyrning av personal (2009-12-22)
Det finns en stark opinon bland LO-medlemmarna om att få i konflikt mot den ökande trenden att varsla anställda och i stället hyra in de via olika bemanningsföretag. Detta visar en ny undersökning som Novus Opinion gjort på uppdrag av 6F - fackförbund i samverkan - och som presentreras på DN debatt idag.

En stor majoritet av LO- medlemmarna, 8 av 10 (81%) tycker att facket ska gå i konflikt för att förhindra att företag ska säga upp personal och ta in arbetskraft via bemanningsföretag istället. Nästan lika många av svenskarna (77%) tycker det är fel att arbetsgivare säger upp anställda och istället erbjuder de anställning i bemanningsföretag.
Undersökningen visar oxå att nästan ingen vill ha sin anställning i det företag där det utför sitt arbete. 88% vill hellre ha kvar sin anställning i det företag för de utför sitt arbete.

De sex fackförbunden Byggnads, Transport, Seko, Fastighets, Målarna och Elektrikerna, som utgör 6F är starkt kritiska till denna ökande trend att först sparka och sedan hyra in. Detta blir en högt prioriterad fråga i den kommande avtalsrörelsen, skriver avtalssekreterarna och de sex förbundordförandena.

Som sagt detta är helt J-a sjukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar