lördag 29 maj 2010

Falsk Tosca kaka

Bakningen inför barnens födelsedagar fortsätter. Jag verkligen älskar att baka i långpanna, det går fort och är enkelt att göra. Har tänkt dela med mig av det jag har bakat idag.
Falsk Tosca kaka:
Detta behövs:
4 st ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
8 msk kakao
2 krm salt
175 gr smält smör/margarin
* Sätt ugnen på 200 grader.
*Vispa ägg och socker poröst.
* Blanda ihop alla övriga ingredienser och häll över smeten.
* Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper och platta ut smeten.
* Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter. (jag gräddade i 15 minuter)
Toscasmet:
75 gr smör/margarin
2 dl strösocker
1,5 dl grädde
1 dl sirap
1 påse kokos
* Blanda samman alla ingredienser till toscasmeten i en kastrull, koka upp under omrörning. (jag smälte smöret först innan jag hällde i resten av ingredienserna)
* Tag ut kakan och bred toscasmeten över kakan.
* Grädda ytterligare 10 minuter mitt i ugnen.
* Ta ut kakan och låt den svalan, skär sedan i passande bitar.



Jag verkligen älskar den här kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar