måndag 10 september 2012

Vecka 37: måndagens middag

För någon vecka sedan fick jag 10 veckors matsedel av min syster. Jag är så fruktansvärt less att hitta på vad man ska äta till middag. Så nu ska jag försöka hålla mig till de maträtterna som står på listan. Så idag började vi med fiskgratäng som faktiskt var god.

Fiskgratäng ( Jamie Oliver)
1 torskblock
1 gul lök
3 st morötter
3 dl riven ost
2 dl grädde/mjölk (jag tog hälften av varje)
1 fiskbuljong
salt/peppar
citronolja
kokt potatis
1 kokt ägg/person

  • Dela fisken i mindre bitar och lägg i en ugnsform.
  • Hacka lök och morötter i ungefär lika stora bitar (jag finhackade löken)
  • Fräs lök och morötter i lite smör.
  • Häll över osten och låt den smälta.
  • Tillsätt grädde/mjölk.
  • Smaka av med salt och peppar.
  • Häll såsen över fisken.
  • Klyfta äggen och de lägg över såsen (jag hade äggen bredvid istället för i gratängen)
  • Pressa den ny kokta potatisen över fisken/såsen som ett berg (jag spred ut jämt över hela)
  • Salta och häll över citronolja.
  • Gratinera mitt i ugnen 200 grader i 20-25 minuter.



Maträtten var faktiskt god, godare än vad jag faktiskt trodde. Min "kräsna" lilla dotter gillade den inte alls, hon åt en liten liten tugga av fisken sen var det kört. Mange tyckte om den, han åt massor. Det kändes skönt att nån tyckte om den i alla fall.
Imorgon blir det en ny rätt som jag ser framemot att få göra och äta :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar