onsdag 19 september 2012

Vecka 38: onsdagen middag

På förmiddagen kom Anneli förbi en stund innan hon skulle iväg och jobba. Vi satt och surrade om allt möjligt. Det var kul att ses en kortis.
Vid lunch tid for jag och hämtade Sanna på Bergnäset, vi har suttit och förberett till redovisningen som vi ska göra nästa vecka. Jobbigt värre, men vi fick ihop det till slut. Det som är kvar är att vi ska skriva lite stöd ord om vad vi ska prata om. Men jag orkade inte börja med det efter jag hade kört hem henne.
Idag var det Rebeccas tur att laga middag (hjälpte henne lite grann, men i det stora hela gjorde hon det ensam) och hon gjorde:

Tacopaj 4-6 portioner

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
0,75 dl olivolja
0,5 dl vatten

Fyllning:
500 gr köttfärs
1 st gul lök
1 påse taco krydda
2 dl vatten

Täcke:
3 st tomater
2 dl créme fraiche
4 msk majonnäs
2-3 dl riven ost

Gör så här:

  • Blanda mjöl och salt i en bunke.
  • Rör ner olivoljan och vispa ihop till en deg.
  • Tryck ut degen i en paj form ca 25 cm i diameter.
  • Hacka med en gaffel på degen och förgrädda den mitt i ugnen 175 grader i 15-20 minuter.
  • Hacka löken
  • Stek löken och köttfärsen och låt steka tills det har fått lite färg.
  • Tillsätt taco kryddan och vattnet.
  • Låt det koka tills vattnet är borta.
  • Häll färsen över paj skalet.
  • Skär tomaterna i mindre bitar och sprid ut dem över köttfärsen. Vi valde att ha tomater vid sidan om eftersom Rebecca är känslig mot tomater. 
  • Blanda créme fraiche, majonnäs och riven ost.
  • Bred ut över tomaterna.
  • Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 20-25 minuter eller tills ytan har fått fin färg.
  • Serveras med grön sallad. Vi hade sallad i separata skålar så man kunde ta vad man ville ha.
  • Vi hade även guacamole dip och cheddar dip hemma så vi använde även det.
Gud så gott det var :)
Hon är så otroligt duktig, min älskade dotter. Är så stolt över henne <3 div="div">

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar