tisdag 18 september 2012

Vecka 38: tisdagens middag

Idag har gjort bort demenskörkortet som vi måste göra i kursen. Jag fick göra om den en gång. Andra gången gick det galant. Känns så otroligt skönt att den oxå är gjord nu. Jag har även läst kapitlet som jag och Sanna ska redovisa nästa vecka. Det var ett ganska roligt kapitel att läsa om. Imorgon ska vi göra ett bildspel i powerpoint. Det ska bli spännande.
Har även börjat städa lite, vilket är såå tråkigt. Men man måste ibland. I Linus rum blir det så snabbt dammigt. Måste vara att datorn är där och står på i stort sett hela dagarna.
Det är väldigt få maträtter som Mange inte tycker om och ett av dem är:

Korvstroganoff med ris
Falukorv
Matlagningsgrädde
Mjölk
Purjolök
Tomatpuré
Oregano
Salt/peppar


  • Skär korven i avlånga bitar och purjolöken i små bitar.
  • Fräs korven i en stekpanna.
  • Tillsätt sedan purjolöken och låt den fräsa en stund. Men var försiktigt så löken i bränns.
  • Tillsätt sedan matlagningsgrädde och mjölken, jag brukar ta hälften var.
  • Tillsätt tomatpuré så såsen blir rödaktig.
  • Salta och peppra.
  • Sist av allt krossar jag oregano och rör ner i stroganoffen. Jag tycker det blir en god smak med denna krydda.
  • Serveras med kokt ris och grönsaker.

Jag brukar passa på att göra korvstroganoff när Mange inte är hemma eftersom det är en av de få maträtter han vägrar att äta. Det har varit en av Rebeccas favoriträtter förrut. Hon tycker fortfarande om den jättemycket. Men det börjar klia i munnen när hon äter tomater. Vilket hon tycker är jättetråkigt, för hon tycker om allt vad tomater heter. Jag minns när hon var liten, då kunde hon äta tomatpuré direkt från tuben.
Imorgon ska Rebecca laga middagen och det ska bli spännande och roligt. Jag hoppas jag kan hålla mig borta från köket när hon är där och "stökar" ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar