tisdag 11 september 2012

Vecka 37: tisdagens middag

Idag har jag varit i skolan och gjort en gruppuppgift. När jag kom hem så renskrev jag allt och skickade en kopia till Sanna. När jag ändå höll på gjorde jag klart alla mina inlämningsuppgifter och skickade in de till läraren, och det känns gudomligt skönt. Det får bära eller brista. Vi har en gruppuppgift till att göra, men den ska vi göra senare i veckan eller nästa.
Till middag blev det:
Dragon-kyckling med pasta
1 kycklingfilé/person
1 gul paprika
1 röd paprika
1 st färsk spansk peppar (röd)
1 st vitlök klyfta
2 st lagerblad
1 stor creme fraiche
1 pkt matlagningsgrädde
dragon
salt/peppar
kycklingfond
honung
paprika krydda

Gör så här:

  • Skär kycklingfiléerna i mindre bitar.
  • Hacka spanska pepparn och vitlöken i små bitar.
  • Grovhacka paprikorna
  • Fräs spansk pepparn, vitlöken och lagerbladen, men var försiktig så vitlöken inte bränns.
  • Lägg i kycklingbitarna och låt de stekas.
  • Tillsätt creme fraiche och grädden och låt det puttra en stund.
  • Krydda med salt, peppar (jag använde svartpeppar), kycklingfond, honung och lite paprika krydda.
  • Tillsätt rikligt med dragon krydda.
  • Tillsätt sist paprikorna och låt puttra i några minuter.
  • Serveras med kokt pasta, vi använde Penne pasta.

Jag älskar kycklingrätter :)

Jag gillade den här rätten jättemycket.
Mange åt som en galning. Han är inte så kräsen av sig när det gäller mat. Han tycker det är kul med nya maträtter. Rebecca gillade den här mer än den jag gjorde igår och det är ett bra betyg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar