fredag 14 september 2012

Premiär i hockey = kladdkaka

Igår spelade Luleå sin första match och de vann med nöd och näppe tycker jag. Till hockey matchen gjorde jag en kladdkaka, var så sugen på något gott och frysen är tom med godsaker. För något år sedan köpte jag en bok om bara kladdkakor av Rasmus som sålde jultidningar och det är det receptet jag använde. Tycker den blir supergod och kladdig.

Rebecca har börjat spela gitarr på skolan och denna gitarr var så ostämd, herre gud hur det lät. Mange försökte stämma den, han har spelat gitarr men det är MÅNGA år sedan. Men han var rädd att strängarna skulle gå av så jag ringde till svärfar Ola som spelar mycket, om han kunde hjälpa med det. Senare på kvällen tittade de förbi och stämde gitarren och visade mig hur man skulle göra. Och det verkar inte så svårt så det ska jag nog klara av ;-)

Kladdkaka (grundrecept)
150 gr smör
3 st ägg
3 dl socker
3,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt

Gör så här:

  • Smöra och strö med strö-bröd i en rund sockerkakform med löstagbar botten. Man kan också klä formen med bakplåts papper. 
  • Smält smöret.
  • Vispa ägg och socker lätt och rör ner smöret.
  • Blanda mjöl, kakao och salt i en bunke.
  • Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 12-15 minuter.
  • Strö florsocker över kakan, inget måste.
  • Njut den varm med glass eller grädde.
Supergod kladdkaka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar