måndag 28 september 2009

Amerikansk kaneläppelpaj

Amerikansk kaneläppelpaj
5 st äpplen
1 tsk kanel
100 g smör
2,5 dl strösocker
150 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 st ägg, uppvispat

Skala kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor.
Smörj en pajform ca 26 cm i diameter med lite smör och lägg i äppelklyftorna.
Strö över kanel.
Smält smöret och låt svalna.
Blanda alla torra ingredienser.
Rör sedan ner det smälta smöret och ägget.
Bred degen över äppelskivorna.
Platta till degen.
Pudra degen med lite kanel före gräddningen.
Grädda i 200° i 40 min i nedre delen av ugnen.
Pajen ska få en gyllenbrun färg.
Servera med vaniljsås.

Tyvärr hann jag inte ta kort på pajen eftersom jag gjorde den klar innan vi for till Råneå och gräddade den där. Men jag kommer göra denna äppelpaj flera gånger så kort kommer senare. Den är himla god att äta, och den var uppskattad av alla. Som vanligt hittade jag receptet på Saras blogg. http://mat-ro.blogspot.com/
Vad skulle jag göra utan henne? Hon hittar så mycket gott att göra, både mat- och efterrätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar