söndag 6 september 2009

Banan-choklad sockerkaka

På morgonen passade jag på att baka en banan-choklad sockerkaka. Vi hade dåliga bananer och ville inte slänga dom.

Banan-choklad sockerkaka:
100 gr margarin
2 st ägg
2 dl socker
1 dl vatten
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 st bananer
*Smält margarinet och låt det svalna
*Vispa ägg och socker pösigt
*Tillsätt sedan vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakaon i äggsmeten.
*Häll i vattnet i det smälta smöret och häll det sedan i smeten och blanda väl.
*Mosa bananerna och rör ner i smeten. Man kan även ha bananerna skivade.
*Häll smeten i en smord och bröad form.
*Grädda i 175gr i ca 50-60 minuter.

Jag mosar alltid bananerna och rör ner i smeten, tycker att det blir en godare och jämnare smak. Väljer ni att skiva dom så kan man hälla halva smeten i formen och lägga på bananskivorna och häller sedan resten av smeten.

4 kommentarer:

  1. Mums det lät supergott! Hälsn en av sjuklingarna ;)

    SvaraRadera
  2. Japp, den hade jag gjort till er, men ni dök ju aldrig upp :-))

    SvaraRadera
  3. Aha du listade ut vem jag var trots att det var en liten gåta :o) Smaskar i mig den cyberledes så vi slipper smitta ned din man. Han gillar ju att jobba ;o)

    SvaraRadera