torsdag 5 augusti 2010

Kexchokladpaj

Nu är det Manges sista semestervecka, känns lite tråkigt att han ska börja jobba igen. Linus for till farmor och farfar igår kväll. Grannens barnbarn åkte till farmor och då fick han tråkigt och bestämde sig för att fara upp till deras stuga istället.
Idag har Manges föräldrar och bror Mattias varit här och ätit. Kul att träffa Mattias, hoppas vi hinner träffas mer innan han åker hem till Stockholm nästa vecka. Vi grillade och åt potatisgratäng med sallad och hembakat bröd (hälla ut bröd) otroligt gott var det. Till efterrätt hade jag gjort en kexchokladpaj som jag aldrig hade gjort förrut. Jag har haft receptet länge, tyckte det var dags att göra den. Och det ångrade jag inte att jag gjorde. Den var jättegod, till pajen hade vi jordgubbar från vårt eget jordgubbsland och vispad grädde.
Här kommer receptet:
Kexchokladpaj
3 st kexchoklad
6 msk smält margarin
150 gr blockchoklad
4 msk vispgrädde
3 st äggulor
1 tsk vaniljsocker
* Krossa kexchokladen i matberedare.
* Rör ner det smälta margarinet och rör om.
* Häll smeten i en smord pajform, använd gärna en med löstagbar kanter.
* Grädda mitt i ugnen 175 grader i 6 minuter.
* Låt svalna.
* Smält blockchokladen i vattenbad eller micron, jag använde mörk choklad Marabou.
* Blanda ner grädden, ej vispad.
* Rör ner vaniljsockret och äggulorna.
* Bred över pajskalet.
* Låt stå i kylen i 4 timmar eller i frysen.
* Låt den bli rumsvarm innan den serveras.
* Serveras med färska bär, vispad grädde eller glass.


En paj som jag absolut kommer att göra fler gånger, den var jättegod.

2 kommentarer:

  1. Mmm vad gott det lät. Den kommer nog dyka upp på min blogg så småningom :) Har inte vågat mig på att göra dina biskvier än...fast jag har ju aldrig fått prova dem, de är kanske inte goda :))

    SvaraRadera
  2. Pajen var gudomligt god, särskilt med bär och grädde till. Att bara äta den som den är så är den nog för söt.
    Klart du ska göra biskvierna, dom är oxå hur goda som helst, speciellt om man gör dom små. Kan hända att du får provsmaka här först men har inga i frysen, tyvärr. :-)

    SvaraRadera