tisdag 2 februari 2010

Läxor

Hur ska man få ett barn och förstå att det är viktigt att göra sina läxor som kommer från skolan?
Läxor är inte roliga alla gånger men måste göras ändå fast dom är tråkiga.
Linus är inne i en fas där det är så tråkigt med läxor. Jag påminner honom dagligen att göra sina läxor tid. Gör bort det så slipper man dom resten av veckan eller hur länge dom nu har läxor. Ett bra sätt att få dom gjorda. Men inte för Linus, han sparar alltid till sista dagen och oftast nu för tiden blir dom inte alls gjorda. Jag blir galen.
Det här med eget ansvar och se till att dom blir gjorda existerar inte i hans värld och jag vet inte hur man ska göra så han förstår. Förbud och straff av olika saker fungerar inte på Linus. Det går bara inte, vi har försökt med allt. Det kan bli ett jäkla liv här hemma när det kommer på tals. Men han säger bara att han hatar läxor. Men läxor måste ändå bli gjorda. Det är för hans egen skull, men det förstår han inte.
Har mailat till hans lärare nu för att höra hur det fungerar med läxorna när han är hos sin pappa. Linus är där varannan vecka och jag kan inte tänka mig att dom blir gjorda där heller eftersom har skiter fullständigt i dom den veckan han är här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar