lördag 6 februari 2010

Småfranskor och formfranska

Jag är inne i en period nu när jag bara ska baka mjukbröd. Det är kul och gott. Idag gjorde jag ett nytt bröd som jag har hittat på Saras blogg. Enkelt och gott. Detta bröd ska bara jäsa en gång, och det är kanon.
Småfranskor och formfranska
50 gr jäst
1,5 l ljummet vatten
1,5 msk salt
2 msk honung
3 msk olja
5 dl grahamsmjöl
3,5 l vetemjöl
* Smula jästen i en bunke (jag använde assistenten).
* Lägg i salt och honung.
* Häll på lite av vattnet och rör till jästen har lösts. Slå på resten av vattnet, lägg i olja och nästan allt mjöl.
* Arbeta samman degen, knåda ordentligt och tillsätt mer mjöl.
* Degen ska bli ganska fast och inte klibba.
* Av lite mindre än halva degen kan man göra 2 formfranskor.
* Forma de 2 eller 1 delarna till avlånga limpor som läggs i smord brödformar med raka kanter. Formarna bör rymma 1,5 l. Eftersom jag bara hade 1 sån form blev det bara 1 formfranska.
* Resten av degen gjorde jag småfranskor av. Ca 34 st blev det. Om man gör 2 formfranskor så blir det ca 25 st småfranskor.
* Låt småfranskorna jäsa på plåtar med bakplåtspapper i 0,5-1 timme.
* Grädda mitten av ugnen i ca 15-20 minuter i 225 grader.
* Låt svalna på galler under bakduk.
* Formfranskorna ska jäsa i ca 1-1,5 timme.
* Ställ formarna på ett galler mitt i ugnen och grädda i 200 gr i ca 30 minuter.
* Stjälp bröden ur formarna och låt dom svalna på galler under en bakduk.
Så här blev resultatet. Ett gott och enkelt bröd att göra. Jag kommer definitivt göra brödet igen och då kommer jag att strö över svarta frön. Formfranskan kan man skära upp i färdiga skivor innan man fryser in den.
Till middag ska jag och Magnus äta Citronkyckling och pasta. En ny och spännande maträtt.
Sen ikväll blir det melodifestivalen och ostbågar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar