lördag 15 augusti 2009

Blåbärspaj och bullar










Igår kväll började jag baka blåbärsbullar, lite väl sent med tankte på att klockan blev rätt mycke innan jag var klar med allt vad det innebär med bakning.

Idag på morgonen började jag baka blåbärskaka eftersom det vart över blåbär från igår. Jag är nöjd att det räckte till både bullar och kaka. Trodde vi hade plockat för lite bär.


Blåbärsbullar:

50 gr jäst

150 gr margarin/smör

5 dl mjölk

0,5 tsk salt

1 dl socker

1,4-1,5 l vetemjöl


ca 0,5 l blåbär

1 dl socker

2 msk potatismjöl


*Smula jästen och häll i salt och sockret, så löser jästen upp snabbare.

*Smält margarinet/smöret i en kastrull och häll i mjölken (ska vara fingervarmt, 37 gr)

*Blanda ihop mjölken/margarin med jästen.

*Rör ner vetemjölet. (eftersom jag använder Tupperware så behövs det inte lika mycket mjöl)

*Låt degen jäsa i 30 minuter.

*Dela degen i 2 delar.

* Kvala ut tills den är ca 0,5 cm tjock, ta ett glas och tryck ut runda formar.

* Lägg ca 1 msk blåbär, lite socker och potatismjöl.

*Gör den till en rund bulla och lägg dom i bullformar.

*Låt bullarna jäsa i 30 minuter.

*Slå på ugnen 225 gr.

*Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö med pärlsocker.

*Grädda bullarna tills dom har blivit ljusbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar