måndag 3 augusti 2009

Salakaka (kladdkaka)

Eftersom vi hade middagsgäster idag så bjöd jag på kladdkaka till efterrätt.

Salakaka
2 st ägg
3 dl strösocker
100gr smör/margarin
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl

Smält margarinet och låt det svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ihop kakao, vaniljsocker och vetemjölet och rör ner det i ägg och socker blandningen.
Rör ner sist det smälta smöret.
Häll i smeten i en smord och bröad rund avtagbar botten.
Grädda i 200 gr i ca 20-25 minuter (just under mitten av ugnen)
Servera med färska bär, grädde och vaniljglass.

Eftersom jag hade glömt bort att jag hade köpt en ny rund form med avtagbar botten, tog jag min runda Tupperware silikon form. Den vart lite tunn eftersom den är lite större än med avtagbar botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar