söndag 20 december 2009

Hälla ut bröd

Jag fick rådet av Sara att jag skulle baka ett jättegott bröd som vi kunde äta till huvudrätten och det ångrade jag inte att jag gjorde. Det är mycket godare med hembakat bröd än dom man köper på affären.
Hälla ut bröd:
0,5 pkt jäst
2 tsk salt
4 dl fingervarmt vatten
8-9 dl vetemjöl special

* Smula ner jästen i en degbunke, lägg i salt och slå på lite av vattnet. Rör ut jästen och häll i resten av vattnet.
* Häll i allt vetemjöl och rör ihop degen med en trägaffel. Degen blir ganska lös.
* Jäs degen under bakduk i ca 1-1,5 timme. (jag lät den jäsa i 1 timme)
* Häll försiktigt upp degen i en oval gratängform eller en liten långpanna med bakplåtspapper.
* Låt den jäsa i 15 minuter och sätt under tiden ugnen på 250 grader.
* Grädda längst ner i ugnen i 15 minuter, sänk sedan värmen till 125 grader och fortsätt grädda i 40 minuter.
* Låt brödet svalna på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar