söndag 20 december 2009

Huvudrätt: Roséfilé

Att hitta på en god huvudrätt var ingen lek. Det jag visste var att jag skulle vilja ha en kötträtt. Först tänkte Mange om vi skulle ta och grilla. Men jag kände inte riktigt för det. Ville göra nåt annat. Att grilla hör till sommaren tycker jag. Kollade lite på Saras matblogg och kollade lite på kötträtter hon hade gjort och jag fastnade för 3 st kötträtter. Jag frågade Sara vilken hon tyckte var godast och var lite festlig mat och hon tyckte Roséfilén. Även denna rätt var otrolig god.

Roséfile:
600 gr fläskfilé
salt och peppar
1 lök
2 dl créme fraiche
1 dl vatten
2 msk chilisås
1 msk kalvfond
1 msk soja
1 msk rosépeppar

* Putsa filén och skär den i 1 cm tjocka skivor.
* Bryn på båda sidorna och krydda med salt och peppar.
* Ta upp köttet ur pannan.
* Skala och finhacka löken. Fräs den sedan i smör utan att den får färg.
* Tillsätt cremé fraiche, vatten, chilisås, kalvfond och soja.
* Låt småkoka i 5 minuter.
* Lägg i köttet och krossad rosépeppar.
* Låt småkoka ytterligare 5 minuter.
Färdiglagad..
Vi serverade ris, sallad och hembakat bröd till köttet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar