söndag 20 december 2009

Efterrätt: Helens chokladbakelse

Vi är familjen som ser Halv 8 hos mig på tv. I ett av dessa program var det någon som gjorde en efterrätt som såg så mumsig och god ut så det var en självklarhet att jag skulle göra den. Den heter egentligen "Niklas chokladbakelse med flytande mitten", men jag kände att det lät lite fel att säga det namnet på min efterrätt, därför "döpte" jag om den.

Helens chokladbakelse:
100 gr mörk choklad av god kvalitet
75 gr smör
3 st ägg
1 dl socker
0,5 dl vetemjöl

* Smörj 8 ugnsäkra fromar, jag använde stora muffinsfomar.
* Smält smör och finhackad choklad på spisen på låg värme, rör om.
* Vispa ägg och socker pösigt med en elvisp.
* Häll i chokladblandningen och rör kraftigt.
* Sikta ner vetemjöl och rör ihop till en jämn smet.
* Fördela smeten i de smorda formarna och ställ i frysen under natten.
* Sätt ugnen på 175 grader.
* Ta ut formarna ur frysen och ställ dessa direkt i den varma ugnen.
* Grädda därefter i ca 15-20 minuter. (jag gräddade dom lite längre än 20 minuter, mina vart inte flytande i mitten)
* Stjälp upp med hjälp av en kniv drekt på tallrik.
* Garnera med hallon och en kula vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar