torsdag 3 december 2009

Lussekatter <3

Igår när jag hämtade Rebecca från fritids hade dom bakat lussekatter. Det luktade så gott så jag blev så sugen att baka själv. Jag brukar alltid baka till 1a advent men i år är ju saffran så dyrt så jag väntade några dagar längre. Så efter vi hade ätit middag igår så for jag och Rebecca till Coop Forum för att handla ingredienser till Lussekatter.
Så idag blev det bakning orkade inte när vi kom från affären igår som jag först hade tänkt.

Lussekatter:
125 gr margarin
3 dl mjölk
0,5 gr saffran
50 gr jäst
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 st ägg
ca 10 dl vetemjöl

* Smält margarinet och häll i mjölken
* Smula jästen och rör i socker och salt och häll i vätskan
* Tillsätt ägget
* Rör ner vetemjölet
* Låt degen jäsa i 30 minuter
* Baka ut degen och forma som du själv vill att Lussekatterna ska se ut
* Lägg Lussekatterna på bakplåtspapper på plåten
* Låt jäsa i 20 minuter
* Stoppa ner russin på vardera sida eller hur du själv vill ha dom
* Pensla lussekatterna med ett uppvispat ägg
* Strö över med lite strösocker
* Grädda i 250 grader tills dom har blivit ljusbruna.

Detta recept har jag haft sen jag gick gymnasiet.
Jag tycker det är ett kanonrecept och dom är verkligen fluffiga och goda. Oftast brukar jag göra dubbel sats, men denna gång blev det bara en enkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar