söndag 5 juli 2009

Kangoskakor och kanelte.

När alla var och bastade kokade jag kanelte och åt kangoskakor. Det är så jättegott. Det fikade jag mycket när jag var liten när farmor levde.
Här kommer receptet om ni vill prova på att göra dom:

Kangoskakor (vita pepparkakor)
5 dl mjölk
500 gr smör/margarin (ej smält)
700 g socker
1500 g vetemjöl
1,5 msk hjorthornsalt

Blanda alla ingredienser.
Låt stå i kylen under natten.
Kavla ut degen tills den är ca 0.5 cm tjock.
Ta ut runda kakor m.h.a. ett glas t.ex.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills de är ljusbruna, nästan vita.

Jag brukar göra en halv sats, det blir ganska många om man gör en hel sats.

2 kommentarer:

  1. Nu har du skrivit så mycket om dessa kakor så jag tror att jag måste provbaka dem. Har inte bakat dem sen du och jag hjälptes åt för typ 1000 år sedan, det var i alla fall när vi var singlar och utan barn.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte faktiskt att det är inga ägg i så det är ju perfekt till Isak och Ida.

    SvaraRadera