fredag 5 juni 2009

Tigerkaka med mintsmak.




Tigerkaka med mintsmak
50 g smör
3 dl (180 g) vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
150 g mintchoklad, t.ex. After Eight
Smörj och bröa en sockerkaksform som rymmer minst 1,5 liter.
Smält smöret.
Blanda mjöl och bakpulver.
Vispa ägg och socker fluffigt. Sikta ner mjölblandningen i äggvispet tillsammans med mjölken och smöret. Rör ihop till en jämn smet.
Smält mintchokladen i microvågsugnen eller över vattenbad.Häll hälften av smeten i formen.
Rör ner den smälta mintchokladen i resten av smeten.
Häll över mintchokladsmeten i formen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 35 minuter för en något kladdig kaka och 5-10 minuter längre om du vill ha den genomgräddad.
Vänd kakan upp och ner på ett bakplåtspapper eller ugnsgaller, låt svalna ett par minuter och lossa sedan formen.
Den biten som är borta gav jag till Linus när han kom hem för att hämta datorn, så han kan bjuda farmor och farfar på gófika.
Jag har nu överaskningsbakat till Mange, han säger jämt att jag ska göra det, så nu tänkte jag så slag i sak. Hoppas han tycker den är god. Det gör då jag, det är huvudsaken, det är ju choklad i, det säger väl allt. Fast han är inte kräsen när det gäller fika och sånt, tvärtom.
Jag ska till barnmorskan och ta prover och efterkontrollen (usch), jag hade tänkt och cykla fast det blåser orkan ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar